Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Stop wariatom drogowym

21 sierpnia 2014, 08:13

W sierpniu ruszyła trzecia odsłona kampanii pt. "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym". Tym razem akcja skierowana jest przede wszystkim do osób najbliższych kierowcom, które mogą wpłynąć na ich zachowania podczas jazdy. Cel akcji nieustannie jest ten sam - poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Dwie poprzednie odsłony kampanii "Stop Wariatom Drogowym", której organizatorami są Policja i Fundacja PZU, zostały przeprowadzone w latach 2005 i 2006. Z przygotowanego przez instytuty Pentor i SMG/KRC Millward Brown podsumowania pierwszej edycji wynikało, że z kampanią zetknęło się 64 proc. ogółu społeczeństwa i 73 proc. kierowców. Choć nie przekonała ona wszystkich do bezpiecznej jazdy, po jej zakończeniu dało się zauważyć spadek liczby wypadków i rannych.

POSTAWILIŚMY NA MIŁOŚĆ

- Celem pierwszych dwóch edycji kampanii było przede wszystkim pokazanie kierowcom zachowań na drodze, które są nieodpowiedzialne i niebezpieczne. Kampania okazała się niezwykle skuteczna. Choć użycie w niej określenia „wariat drogowy” wzbudzało kontrowersje i dyskusje, ponad 88 proc. badanych stwierdziło, że jest ono właściwe dla kierowcy jadącego niebezpiecznie - mówi Piotr Glen, dyrektor ds. zaangażowań społecznych Fundacji PZU. - Obecnie większość akcji związanych z promowaniem bezpieczeństwa na drodze straszy, dramatyzuje, przeraża, karci naganne zachowania kierowców, czy epatuje ludzką tragedią. Podjęliśmy decyzję, że nie wpiszemy się w ten trend. Zdecydowaliśmy, że będziemy promować pozytywne emocje, a nie agresję. Postawiliśmy na miłość! Uważamy, że pasażerom udostępnimy realne narzędzie wpływu na zachowania kierowców i naprawdę sprawimy, że na polskich drogach będzie bezpieczniej. Niebieskie serce wręczone kierowcy przez bliską mu osobę, która go kocha, może być tym jedynym impulsem, który sprawi, że kierowca opamięta się na drodze.

NIEBIESKIE SERCE

Symbolem akcji jest niebieskie serce, które można powiesić np. przy lusterku w samochodzie. Ma ono przypominać kierowcy, że jest kochany, że w domu czekają na niego bliscy i dlatego powinien jechać ostrożnie. Przygotowano różne wersje napisów na serduszka, np. "Tato, czekamy w domu. Kocham, jedź ostrożnie", "Sama kredu tu nie spłacę! Kocham, jedź ostrożnie!", ale ponieważ jest to kampania kreatywna, są także serduszka do wypełnienia przez siebie wymyślonym napisem. Czy kierowcy powieszą sobie takie serca w samochodzie? Organizatorzy kampanii są przekonani, że ich najbliżsi zrobią to dla nich.

- Stop Wariatom Drogowym to działanie, które z pewnością skutecznie wzmocni proces budowania współodpowiedzialności obywateli za bezpieczeństwo przestrzeni publicznej, w tym w ruchu drogowym, co jest również od kilku lat priorytetem pracy polskiej Policji. Dzięki takim kampaniom, ale tak że pracy wielu służb, w tym Policji, stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym z roku na rok poprawia się. W 2005 r. odnotowano niewiele ponad 48 tys. wypadków drogowych, w 2013 r. było ich już niespełna 36 tys., co oznacza spadek na przestrzeni tych lat o 10 tys. zdarzeń - mówi mł. insp. Anna Kuźnia, p.o. naczelnika Wydziału Profilaktyki Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP. - Dla nas bardzo ważne jest partnerstwo międzyinstytucjonalne w budowaniu odpowiedzialnych postaw społecznych na rzecz bezpieczeństwa, a te serca, to nie są śmieciowe gadżety do samochodu, a naładowane emocjonalnie nośniki bardzo intymnej informacji otrzymanej od kogoś bliskiego.

MIEJ SERCE DLA "WARIATÓW DROGOWYCH"

W kampanii bierze udział także jaworznicka Policja. Funkcjonariusze w całej Polsce podejmują działania w zakresie prewencji kryminalnej, prezentując zasady akcji w mediach i wręczając kierowcom serduszka przy okazji kontroli drogowych. Gdy rozpocznie się rok szkolny, policjanci będą także prowadzili pogadanki w szkołach z dziećmi i rodzicami. Niebieskie serca będą ponadto kolportowane np. podczas festiwali muzycznych, jako inserty do prasy, na stacjach benzynowych, a także w oddziałach PZU. Organizatorzy mają nadzieję, że do końca tego roku w polskich samochodach znajdzie się 2 mln serc dla "wariatów drogowych".

Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie www.stopwariatom.pl.