Rosnąca popularność GEOsfery i wiążący się z tym wzrost ilości osób chcących w rejonie ośrodka poruszać się na piechotę sprawił, że pod koniec czerwca wprowadzono zmiany w organizacji ruchu na ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ulicy św. Wojciecha. Ograniczenie uprzywilejowania cyklistów nie spodobało się przedstawicielom środowiska rowerowego, dlatego fani jednośladów oraz władze miasta po raz kolejny usiedli do wspólnych rozmów.
Mimo że projekt stworzenia GEOsfery miał wielu zaciekłych przeciwników, którzy uważali, że jest ona niepotrzebna, a sami urzędnicy ostrożnie szacowali ilość gości ośrodka na kilka tysięcy osób rocznie, dzisiaj okolice kamieniołomu Sadowa Góra przeżywają ogromne zainteresowanie. Okazało się, że nowa przestrzeń publiczna jest sukcesem - kilka tysięcy osób potrafi dziś zajrzeć do byłego kamieniołomu tylko w ciągu jednego weekendu! Taka ilość zwiedzających powoduje niestety konflikty między pieszymi i rowerzystami, którzy korzystają z tych samych tras. Z tego powodu zmieniono organizację ruchu na zbudowanej w ubiegłym roku drodze dla rowerów, prowadzącej do kładki "Ogon notozaura" - dopuszczono na niej pełnoprawny ruch pieszych. Wcześniej piesi także mogli legalnie chodzić po drodze dla rowerów ale musieli bezwzględnie ustępować rowerzystom miejsca, teraz są równoprawnymi użytkownikami trasy.
Rozwiązanie to mocno krytykowali rowerowi aktywiści, żeby zatem zażegnać konflikt i wsłuchać się w głos realnych użytkowników drogi, cykliście spotkali się pod koniec lipca z Prezydentem Silbertem. Wspólnie ustalono, że taka organizacja jest rozwiązaniem jedynie tymczasowym i będzie funkcjonowała do momentu dobudowania obok DDR chodnika dla pieszych. Nastąpi to w przyszłym roku, przy okazji budowy odcinka obwodnicy Północnej od ul. Św. Wojciecha do ul. Chełmońskiego.
Ustalono również, że inny sporny odcinek drogi pieszo-rowerowej - wzdłuż ul. Św Wojciecha, od Warpia do skrzyżowania z planowaną Obwodnicą - pozostanie chodnikiem z dopuszczonym ruchem dla rowerów. Takie rozwiązanie spowoduje, że bez łamania przepisów prawa rowerzyści będą mieli wybór czy poruszać się tym ciągiem czy po jezdni. Na spotkaniu rowerzyści zwrócili się także z pomysłem, by droga dla rowerów zbudowana przed sześciu laty wzdłuż ulicy otrzymała nawierzchnię asfaltową, a czerwona kostka betonowa została wykorzystana do wypełnienia "opaski" wzdłuż odcinka Obwodnicy, która będzie powstawała w przyszłym roku. Rowerzyści przekonali prezydenta, że nie wygeneruje to strat materiału a korzyści dla jazdy jednośladami będą oczywiste.
***
Warto przypomnieć, że rowerzyści od prawie dwóch lat ściśle współpracują z Urzędem Miasta w planowaniu rozwoju infrastruktury dla jednosladów. Efektem tej współpracy jest program integracji dróg dla rowerów, w ramach którego powstanie m.in. odcinek velostrady łączącej Osiedle Stałe z Podłężem, Pechnikiem i Śródmieściem. Będzie to pierwsza taka bezkolizyjna droga dla rowerów w Polsce. Powstała już dokumentacja techniczna, a budowa jest zaplanowana na przyszły rok. W ramach IDR powstanie również połączenie Śródmieścia z Jeziorkami i Ciężkowicami, oraz droga łącząca Centrum z okolicami I LO na Podwalu.
Po zbudowaniu tej sieci dróg Gmina uruchomi wypożyczalnie roweru miejskiego. Planowany jest zakup 350 rowerów. Będzie można je wypożyczać i zwracać za pomocą karty miejskiej lub bankowej na 40 automatycznych stacjach w całym mieście.