Dla wszystkich, którzy wolą urzędowe sprawy załatwiać bez wychodzenia z domu oraz chcą mieć w łatwy i przystępny sposób wyjaśnione biurokratyczne procedury, powstał portal OBYWATEL.GOV.PL. Jest to serwis, który gromadzi w jednym miejscu i krok po kroku tłumaczy, jak załatwić skomplikowane sprawy urzędowe. Witryna powstała głównie z myślą o wygodzie obywateli, dlatego zastosowano na niej maksymalnie prosty język, intuicyjny interfejs i stworzono funkcjonalne wersje na smartfony i tablety.
OBYWATEL.GOV.PL działa obecnie w wersji beta lecz będzie regularnie rozwijany, tak, by zawsze dostarczał aktualnych informacji. Docelowo stanie się dla każdego Polaka pełnym źródłem wiedzy o administracji. Głównym celem portalu jest nie tylko zgromadzenie na jednej stronie wszystkich usług, jakie państwo świadczy obywatelom, lecz także możliwość realizacji części z nich przez internet.
Portal OBYWATEL.GOV.PL podzielony jest obecnie na 15 kategorii, w ramach których działa 101 kart, w tym 82 opisujące najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. Wśród tych kart znajdują się również informacje przybliżające funkcjonowanie 19 ważnych rządowych portali tematycznych. Wśród działów głównych znajdują się:
- dokumenty i dane osobowe,
- kierowcy i pojazdy,
- wyjazd za granicę,
- śluby i rozwody,
- dzieci,
- edukacja,
- zgon,
- zaświadczenia i odpisy,
- nieruchomości i środowisko,
- zasiłki i pomoc finansowa,
- ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne,
- meldunek,
- praca i biznes,
- podatki,
- służba wojskowa.
Obok portalu OBYWATEL.GOV.PL, w ramach tego samego projektu, działa także infolinia. Dzwoniąc pod numer 222 500 115 można się dowiedzieć, gdzie załatwić swoją sprawę. Tam również mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi, np. co należy zmienić w danej procedurze, by ją uprościć. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-16.00.