Dzisiaj w Jaworznie - w ramach projektu "Miasta Idei" - odbyła się debata pod tytułem "Centrum dla ludzi, czy dla samochodów?". Konferencja była próbą wypracowania najlepszych pomysłów i dobrych praktyk dla miast województwa śląskiego, a także doskonałą okazją, by podyskutować i wymienić opinie między władzami miast, ekspertami i mieszkańcami.
Gości powitali Paweł Silbert, prezydent Jaworzna i Dariusz Kortko, naczelny katowickiej "Gazety Wyborczej".
- Spotykamy się w Jaworznie nie dlatego, że ma problem z rozwiązaniem problemu czy miasto jest dla ludzi czy dla samochodów. Wręcz przeciwnie. Jaworzno jest jednym z pierwszych miast, w którym zaczyna się o tym głośno dyskutować - podkreślił na wstępie Dariusz Kortko.
Podczas konferencji dyskutowano m.in. o tym czy z miast należy wyprowadzać ruch pojazdów, a może budować trzypasmowe i czteropasmowe drogi przez ich centra. Zastanawiano się również nad tym, jak przekonać kierowców, że mogą zyskać na ograniczaniu ruchu w miastach oraz czy samochód na pewno wrogiem miasta i trzeba się go pozbyć na siłę.
- Czy miasta mają powstać w sposób przypadkowy czy w sposób zamierzony i przemyślany. Opowiadam się za tym drugim sposobem. Niestety miasta nie można wybudować na nowo. W Jaworznie w końcu doszliśmy do pytania, jak powinno wyglądać śródmieście? - zaczął Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. - Naszym celem jest znalezienie najlepszego rozwiązania, jak ludzie powinni poruszać się po mieście? Czy robić to za pomocą nóg, roweru, tramwaju czy samochodu?
Na spotkaniu rozmawiano także o tym jak tworzyć odpowiednią alternatywę dla prywatnego transportu oraz jaką rolę odgrywają trakty piesze, drogi rowerowe i komunikacja publiczna. Prezes PKM Zbigniew Nosal - oprócz odpowiedniej taryfy biletowej podkreślał, że ważny jest też czas przejazdu przez miasto.
- Chcemy skrócić czas przejazdu komunikacją publiczną przez miasto poprzez stworzenie priorytetu dla autobusów i zmiany sygnalizacji. Często minuty decydują, o tym że ludzie wybierają autobus - mówił Zbigniew Nosal.
Debatę poprzedziły warsztaty, podczas których eksperci ds. komunikacji, przedsiębiorcy i mieszkańcy dyskutowali o tym, kto ma większe prawo do miasta: pieszy, rowerzysta czy kierowca.
Pełny zapis konferencji: