Już nie musisz umawiać się z inkasentem czy dzwonić do firmy wodociągowej, by podać stan wodomierza. W Jaworznie wszystko dzieje się automatycznie - drogą radiową. A rachunki przesyłane są pocztą lub mailowo.
Jak każda branża, także branża wodociągowa rozwija się i korzysta z technologicznych nowinek. Pojawiają się nowe rozwiązania, które firmy w nowatorski sposób zaczynają wdrażać. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Jaworzno jako nieliczne przedsiębiorstwo wodociągowe w kraju, może pochwalić się faktem, zamontowania na wszystkich głównych punktach poboru wody, wodomierzy z modułem do ich radiowego odczytu. Takich punktów jest w Jaworznie ponad 15 tys. Do tego należy doliczyć podliczniki oraz wodomierze ogrodowe w ilości blisko 1000 sztuk. Wdrożenie sytemu rozpoczęło się w 2005 roku. Co roku firma zabezpieczała środki na montaż wodomierzy o podwyższonej klasie metrologicznej. Potem kolejno na nowe liczniki zakładane były moduły radiowe. Dzięki takiej taktyce, każdego roku liczba odbiorców wyposażonych w radiowe odczyty rosła, by w końcu uzyskać skale bliską 100 proc.
- Założenia były takie, aby system, umożliwiał zdalny i wiarygodny odczyt liczników, nawet w najmniej do tego sprzyjających warunkach. Bezprzewodowy terminal odczytowy po prawidłowej konfiguracji może dokonać odczytu wodomierza w przeciągu 30 sekund z odległości 80 metrów - tłumaczy rzecznik MPWiK Sławomir Grucel.
Podstawę systemu stanowią wspomniane moduły komunikacyjne instalowane bezpośrednio na wodomierzu, wodomierz, terminal oraz oprogramowanie komputerowe. Układ elektroniczny znajdujący się w module odnotowuje fakt przemieszczania się wskazówek na liczniku. Na tej podstawie rejestrowana jest informacja na temat kierunku obrotu, zużycia wody, kierunku jej przepływu, wycieków i ewentualnego uszkodzenia wodomierza. Zebrane drogą radiową informacje, gromadzone są w terminalu, a następnie w siedzibie Spółki zostają przeanalizowane i wygenerowana zostaje faktura VAT.
Jeśli warunki tego wymagają wodomierze wraz z modułami radiowymi mogą pracować przy całkowitym zanurzeniu w wodzie. System należy także docenić za wpływ na poprawę bezpieczeństwa pracowników firmy wodociągowej oraz za oszczędność czasu. Dzięki rozwiązaniom odczyt dokonywany jest zdalnie o dowolnej porze dnia. Przedstawiciele wodociągów nie muszą już specjalnie umawiać się z klientami na spisanie stanu licznika.
Obecnie koszt za rozliczenie, a tym samym za odczyt, obsługę i utrzymanie systemu wynosi 2,33 zł brutto. To kwota, która od kilu lat nie uległa zmianie. Jednak mieszkaniec sam może ją obniżyć. Wystarczy zarejestrować się w systemie e-BOK i zadeklarować chęć otrzymywania rachunku drogą mailową tzw. e-faktury. W tym momencie, stawka za rozliczenie zostanie obniżona z 2,33 zł brutto do 1,00 zł brutto.
Dostęp do Internetowego Biura Obsługi Klienta e-BOK możliwy jest poprzez stronę główną www.mpwik.jaworzno.pl zakładka ebok. Po uzupełnieniu formularza zgłoszeniowego na podany adres mailowy, mieszkaniec otrzyma wiadomość zawierającą login i hasło. Login stanowi indywidualny pięciocyfrowy numer Klienta, natomiast hasło automatycznie wygenerowane przez system, stanowi ciąg znaków, które później każdy może zmienić.
W przypadku pytań prosimy o bezpośredni kontakt z Działem Sprzedaży MPWiK pod numerem telefonu (32) 318 60 20.