Rozstrzygnięto przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka Velostrady – autostrady dla rowerów. Koszt inwestycji wyniesie 5,5 mln złotych. Prace budowlane rozpoczną się już w przyszłym tygodniu.
W ramach projektu zostaną przebudowane ul. Krakowska w Śródmieściu i Insurekcji Kościuszkowskiej do Skałki. Dodatkowo na skrzyżowaniu Krakowskiej i Gutmanów pojawi się rondo typu holenderskiego. Umożliwia ono bezpieczny ruch rowerzystów w miejscu węzła dróg dla rowerów biegnących wzdłuż obwodnicy północnej i łączących Śródmieście z Borami i Jeleniem, a docelowo również z Byczyną.
Roboty będą kosztować 5,5 mln zł i prawdopodobnie w dużej części zostaną refundowane ze środków unijnych w ramach projektu Miejskiego Centrum Integracji Transportu, który przechodzi obecnie ocenę merytoryczną w Urzędzie Marszałkowskim.
Dzięki tym dwóm nowym odcinkom velostrad Śródmieście zyska wygodne i bezpieczne połączenia rowerowe na wschód, północ i południe miasta. W przyszłym roku ogłoszony zostanie również przetarg na dwupasmową, bezkolizyjną velostradę łączącą śródmieście z Podłężem i Osiedlem Stałym. Projekt ma na celu integrację zbudowanych w ostatnich latach odcinków dróg dla rowerów, tak by stanowiły spójną sieć bez dziur.
Integracja Dróg dla Rowerów
Prace nad integracją dróg dla rowerów w Jaworznie rozpoczęły się w 2014 roku.
- To przedsięwzięcie realizowane było z inicjatywy coraz silniejszego środowiska rowerowego - to rowerzyści mieli największy wpływ na rozwiązania techniczne dróg dla rowerów - mówi Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich. - Velostrada to bezkolizyjna droga łącząca największe miejskie osiedla i bezpośrednio dostępna dla większości mieszkańców.
W ciągu kilku miesięcy jaworzniccy rowerzyści "narysowali" docelowy układ dróg dla rowerów dbając o to, żeby był zachęcający do codziennych podróży i jednocześnie optymalny pod względem kosztów jego realizacji. Urzędnicy negocjując unijne wsparcie dla projektu zapewnili środki na realizację najważniejszego odcinka w procedurze pozakonkursowej.
Velostrada to pierwsza taka droga w kraju ( 10 km dróg dla rowerów, dwie kładki i jeden tunel )- będzie bezkolizyjna, posiadająca dwie jezdnie i chodnik dla pieszych, którzy chcieliby wzdłuż trasy rowerowej poruszać się między dzielnicami.