Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Debata o e-mobility

14 marca 2017, 14:04

Dzisiaj w Jaworznie - w ramach projektu "Miasta Idei" - odbyła się debata pod tytułem "Jaworzno liderem e-mobility". Konferencja była próbą wypracowania najlepszych pomysłów i dobrych praktyk dla miast, a także doskonałą okazją, by podyskutować i wymienić opinie między władzami miast, ekspertami i mieszkańcami.

Gości powitali Paweł Silbert, prezydent Jaworzna i Przemysław Jedlecki, dziennikarz katowickiej "Gazety Wyborczej". W debacie wzięli udział również Zenon Torba - wiceprezes PKM Jaworzno, Rafał Zajas - regionalny dyrektor sprzedaży w firmie Solaris Bus and Coach, prof. Jakub Bernatt - dyrektor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych "Komel", Jędrzej Dąbrowski - dyrektor Ele - DriveCo, Kacper Winiarczyk - dyrektor generalny Uber Polska oraz Anna Badeńska z Urzędu Miasta Wrocław.

Podczas konferencji dyskutowano m.in. o tym, czy przyszłość w dziedzinie e-mobility to już teraźniejszość. Zastanawiano się również nad tym, co należy zrobić, by Jaworzno nadal było krajowym liderem w tej kwestii. Ponadto rozmawiano także o korzyściach, kosztach i wyzwaniach jakie niesie ze sobą e-mobilność oraz jakie są warunki i ograniczenia w inwestowaniu w tego rodzaju rozwiązania.

Jak mówiła na początku Anna Badeńska, tak jak każde miasto, tak i Wrocław - pomimo rozwiniętej infrastruktury - ma wielki problem z samochodami. Dlatego w 2014 r. pojawił się pomysł na car-sharing. Przedsięwzięcie ruszy w przyszłym roku, a do infrastruktury miasto nic nie dopłaci. Wypożyczenie samochodu to koszt ok. 1 zł na minutę.

- Przejechanie 100 km samochodem elektrycznym to koszt ok. 7 złotych - mówił prof. Jakub Bernatt - dyrektor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych "Komel". - Trzeba również pamiętać, że w samochodzie elektrycznym zmniejszają się koszty eksploatacji, np. wymiana oleju, pasków rozrządu itp.

Na spotkaniu rozmawiano także o elektrycznej komunikacji miejskiej.

- W Jaworznie zaczęliśmy od tego, co zależy od samorządu - czyli komunikacji miejskiej. Przygotowywaliśmy się do tego od kilku lat i założyliśmy, że co najmniej 80 proc. taboru to będą pojazdy elektryczne - mówił prezydent Paweł Silbert. - Będziemy dobrymi praktykami w transporcie publicznym przekonywać mieszkańców, że bez samochodów jest im lepiej, że można korzystać z innych zorganizowanych środków transportu.

Wspomniano również o tym, że już wkrótce na jaworznickie drogi wyjedzie ponad 20 nowych elektrycznych autobusów.

- Zdecydowaliśmy o zakupie najpierw tylko jednego elektrycznego autobusu, by go przetestować i sprawdzić - mówi Zenon Torba, wiceprezes PKM Jaworzno. - Dzięki temu dzisiaj wiemy, jakich autobusów chcemy i czego wymagamy od producentów elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej.

- Obserwujemy, że rynek elektrycznych autobusów w Polsce i ich sprzedaż z roku na rok ciągle rośnie - dodał Rafał Zajas - regionalny dyrektor sprzedaży w firmie Solaris Bus and Coach.

Gotowość do testowania autonomicznych pojazdów - to jeden z ważnych wniosków płynących z warsztatów jak i samej debaty, pod koniec której prezydent Paweł Silbert zadeklarował, że jest gotowy na to, aby przetestować to rozwiązanie w Jaworznie: - wiele polskich uczelni konstruuje pojazdy autonomiczne, które tak naprawdę nie mają gdzie funkcjonować. Deklaruję więc w imieniu swoim i, mam nadzieję, także wszystkich mieszkańców Jaworzna: Jesteśmy gotowi na takie testy - zapowiedział prezydent Silbert.

Wcześniej, na warsztatach, grupa zajmującą się pojazdami autonomicznymi, głosem swojego przedstawiciela stwierdziła - Musimy pokonywać obawy. Wyobrażam sobie tablice na rogatkach Jaworzna z informacją, że w mieście są pojazdy autonomiczne. Chodzi o to, żeby pokazać, że nie ma się czego bać - mówił Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

W trakcie trwania wydarzenia mieszkańcy mieli również okazję obejrzeć kilka modeli samochodów elektrycznych, które zaparkowały przed C.K. "Tatr Sztuk" w Jaworznie.

Debatę poprzedziły warsztaty, podczas których zapytano zebranych gości, jak wyobrażają sobie m.in. korzystanie z prądu w codziennym użytkowaniu, co jeszcze da się podłączyć do gniazdka oraz jak przy wykorzystaniu prądu będziemy poruszać się w przyszłości? Dużo miejsca poświęcono autonomicznym pojazdom i zastanawiano się nad tym, czy Jaworzno może stać się terenem eksperymentalnym dla pojazdów autonomicznych oraz czy mieszkańcy są na to gotowi i jakie widzą korzyści dla siebie z takiego rozwiązania.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek