Dzisiaj w Klubie "NIKO" w Byczynie odbyła się debata społeczna pn. "Bezpieczeństwo seniora w gminie Jaworzno". Projekt skierowany był do seniorów i miał na celu zaznajomienie ich z czyhającymi na nich w życiu codziennym zagrożeniami, związanymi m.in. z oszustwami, próbami wyłudzeń czy nieuczciwymi praktykami rynkowymi. W spotkaniu wzięła udział Monika Bryl, zastępca prezydenta.
Podczas debaty najstarsi mieszkańcy mogli się dowiedzieć m.in. jak ustrzec się przed niebezpieczeństwem oraz do kogo zwrócić się o pomoc. Sprawcy dokonują przestępstw na osobach starszych działając w różny sposób, zazwyczaj wykorzystując ich zaufanie i "dobre serce".
W drugiej części spotkania Krystyna Banasik - Miejski Rzecznik Konsumentów, zachęcała do skorzystania z bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumenckich, wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Zakres działań rzecznika obejmuje również występowanie z żądaniem wszczęcia postępowania antymonopolowego oraz występowanie przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji oraz występowanie z wnioskami do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącymi wszczęcia postępowania w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.
Inicjatorem spotkania była Komenda Miejska Policji oraz Miejskie Centrum Kultury i Sportu przy współpracy Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
***
Najczęstsze sposoby oszustw:
NA POLICJANTA
Rozmówcy informują, że prowadzona jest tajna akcja i osoba, do której dzwonią musi pomóc w jej przeprowadzeniu. Pomoc ma polegać na przekazaniu gotówki lub pozostawieniu pieniędzy we wskazanym miejscu.
PAMIĘTAJ!
Policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji. Policja nigdy nie prosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelanie ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu. Tak zachowują się tylko przestępcy.
NA WYPADEK
Rozmówcy informują osobę, do której dzwonią, że jej najbliższy spowodował wypadek drogowy. Rozmówca przestawia się jako policjant i żąda pieniędzy w zamian za pomoc w uniknięciu odpowiedzialności karnej, "polubowne" załatwienie sprawy, dla adwokata itp.
PAMIĘTAJ!
Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust. Rozłącz się. W miarę możliwości skontaktuj się telefonicznie z członkiem rodziny, który rzekomo miał wypadek drogowy, dzwoniąc na jego numer telefonu.
NA WNUCZKA
Oszust dzwoni na telefon domowy i przekonuje osobę, z którą rozmawia, że jest jej wnuczkiem, krewnym lub inną bliską osobą z rodziny. Informuje, że pilnie potrzebuje pieniędzy (spłata długu w banku, zakup towaru po okazyjnej cenie, leczenie). Po pieniądze ma zgłosić się znajomy, gdyż on sam nie może przyjechać. Po jakimś czasie znajomy "wnuczka" zjawia się w mieszkaniu ofiary po pieniądze.
PAMIĘTAJ!
Nie przekazuj żadnych pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za członków Twojej rodziny lub proszą o przekazanie pieniędzy poprzez osoby pośredniczące. Nie działaj w pośpiechu, nie ulegaj presji czasu, którą wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel. Rozłącz się. Potwierdź informację u innych członków rodziny, kontaktując się z nimi telefonicznie.