Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Debata o bezpieczeństwie w Jeleniu

21 kwietnia 2017, 08:17

Debata o bezpieczeństwie z mieszkańcami Jelenia - 20 kwietnia 2017 r.

Debata o bezpieczeństwie z mieszkańcami Jelenia - 20 kwietnia 2017 r.

Wczoraj w Domu Kultury w Jeleniu odbyła się debata społeczna dotycząca bezpieczeństwa. Projekt skierowany był do mieszkańców i miał na celu zaznajomienie ich z czyhającymi na nich w życiu codziennym zagrożeniami, związanymi m.in. z oszustwami, próbami wyłudzeń czy nieuczciwymi praktykami rynkowymi. W spotkaniu wzięła udział Monika Bryl, zastępca prezydenta.

Podczas debaty mieszkańcy mogli się dowiedzieć m.in. jak ustrzec się przed niebezpieczeństwem oraz do kogo zwrócić się o pomoc. Dzielnicowy Robert Pazdan opisał niebezpieczne miejsca w Jeleniu oraz problemy z tym związane. Zaprezentowane zostały również ciekawe aplikacje mobilne, które służą do powiadamiania policji o niebezpiecznych zdarzeniach, na które odpowiednie służby mogą szybko reagować.

W debacie wzięła udział prezydent Monika Bryl, która podkreśliła jak ważne i potrzebne są takie spotkania, które Urząd Miejski będzie wspierał i propagował wśród mieszkańców, aby zminimalizować między innymi wyłudzenia jakich dopuszczają się przestępcy na osobach starszych.

W drugiej części spotkania Krystyna Banasik - Miejski Rzecznik Konsumentów, zachęcała do skorzystania z bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumenckich, wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Zwróciła również uwagę na zagrożenia płynące z podpisywania umów z różnymi kontrahentami i sprzedawcami zarówno rzeczy trwałych, takich jak garnki, pościele czy fotele; jak i usług, w tym abonamentów radiowych, telefonicznych czy też umów na dostawy prądu i innych mediów.

W spotkaniu wzięli udział radni Rady Miejskiej - Anna Lichota i Janusz Papuga. Inicjatorem spotkania była Komenda Miejska Policji oraz "Archetti" Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna.

Zdjęcia dzięki uprzejmości A.Tury

***

Najczęstsze sposoby oszustw:

NA POLICJANTA

Rozmówcy informują, że prowadzona jest tajna akcja i osoba, do której dzwonią musi pomóc w jej przeprowadzeniu. Pomoc ma polegać na przekazaniu gotówki lub pozostawieniu pieniędzy we wskazanym miejscu.

PAMIĘTAJ!

Policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji. Policja nigdy nie prosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelanie ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu. Tak zachowują się tylko przestępcy.

NA WYPADEK

Rozmówcy informują osobę, do której dzwonią, że jej najbliższy spowodował wypadek drogowy. Rozmówca przestawia się jako policjant i żąda pieniędzy w zamian za pomoc w uniknięciu odpowiedzialności karnej, "polubowne" załatwienie sprawy, dla adwokata itp.

PAMIĘTAJ!

Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust. Rozłącz się. W miarę możliwości skontaktuj się telefonicznie z członkiem rodziny, który rzekomo miał wypadek drogowy, dzwoniąc na jego numer telefonu.

NA WNUCZKA

Oszust dzwoni na telefon domowy i przekonuje osobę, z którą rozmawia, że jest jej wnuczkiem, krewnym lub inną bliską osobą z rodziny. Informuje, że pilnie potrzebuje pieniędzy (spłata długu w banku, zakup towaru po okazyjnej cenie, leczenie). Po pieniądze ma zgłosić się znajomy, gdyż on sam nie może przyjechać. Po jakimś czasie znajomy "wnuczka" zjawia się w mieszkaniu ofiary po pieniądze.

PAMIĘTAJ!

Nie przekazuj żadnych pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za członków Twojej rodziny lub proszą o przekazanie pieniędzy poprzez osoby pośredniczące. Nie działaj w pośpiechu, nie ulegaj presji czasu, którą wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel. Rozłącz się. Potwierdź informację u innych członków rodziny, kontaktując się z nimi telefonicznie.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek