W organizowanym po raz piąty ogólnopolskim projekcie ECO-MIASTO, którego celem jest promowanie koncepcji zrównoważonego rozwoju miast i nagradzanie ośrodków miejskich najlepiej realizujących tę ideę, Jaworzno zdobyło I miejsce w kategorii: mobilność zrównoważona. Dzięki temu przez półtorej miesiąca nasze miasto będzie testowało innowacyjny elektryczny samochód osobowy Renault ZOE. Dzisiaj prezydent Paweł Silbert odebrał kluczyki do pojazdu, który zostanie wykorzystany do EKO Patroli prowadzonych przez służby miejskie.
W ogólnopolskim projekcie ECO-MIASTO Jury doceniło zaangażowanie Jaworzna w elektromobilność, a także projekt pierwszej w Polsce bezkolizyjnej Velostrady. Kolejne autobusy elektryczne wyjeżdżają na trasy, powstają nowe punkty ładowania, pracujemy nad wdrożeniem do ruchu autonomicznych pojazdów, elementy infrastruktury rowerowej i rekreacyjnej wypełniają krajobraz miasta - oczywiście to tylko wycinek naszej pracy nad zrównoważoną mobilnością.
- Zwycięstwo w konkursie ECO Miasto przyniosło nam możliwość przetestowania elektrycznego samochodu Renault ZOE. Przeznaczenie tego samochodu na potrzeby Ekopatrolu Straży Miejskiej jest oczywiste. Dzięki codziennej eksploatacji będziemy mieli wiedzę o możliwościach pojazdu - mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. - Ta wiedza będzie nam niezbędna, ponieważ przepisy będą nakładały na służby miejskie obowiązek posiadania we flocie samochodów elektrycznych. Mamy ogromną wiedzę jak to wygląda po stronie komunikacji miejskiej, gdzie ponad 40 proc. autobusów już jest elektrycznych. Będziemy się przyglądać jak radzi sobie na testach nasz prezent, nie mam wątpliwości, że to jest przyszłość - dodaje prezydent Silbert.
Renault ZOE - w 100 proc. elektryczny, innowacyjny samochód osobowy - dzięki ponad 60 patentom wykorzystanym w czasie projektowania, Renault ZOE uosabia zaawansowaną technologię elektryczną. Nowy akumulator Z.E.40 Renault ZOE pozwala na przejechanie 400 km NEDC*, czyli 300 km w rzeczywistości, bez konieczności ładowania oraz zwiększania jego wymiarów.
Samochód Renault ZOE trafił na testy do Jaworzna na okres od 22 lutego br. do 13 kwietnia, będzie wykorzystywany do EKO Patroli prowadzonych przez służby miejskie - Straż Miejską m.in. do kontrolowania stanowisk kontenerowych w osiedlach, do dojazdu w okolice miejsc dzikich wysypisk, a także do prowadzenia działań anty smogowych - dojazd na miejsca zgłoszeń spalania śmieci i tworzenia się dymu. Służbom ochrony środowiska może służyć do dojazdu na kontrole drzewostanu i przedsiębiorstw w zakresie ekologii.
*Rozwiązania zastosowane w Renault ZOE:
Hamowanie odzyskowe
Aby zwiększyć zasięg Renault ZOE, inżynierowie koncernu wprowadzili innowacje do systemu odzyskiwania utraconej energii, w momencie zdejmowania nogi z pedału przyspieszenia oraz podczas hamowania. Akumulator ładuje się, nie tylko, gdy zdejmowana jest noga z pedału przyspieszenia, ale także gdy naciskany jest pedał hamulca.
Pompa ciepła
Korzystanie z klimatyzacji lub ogrzewania nie obciąża zbytnio akumulatora Renault ZOE. Z pompą ciepła Range Optimizer to możliwe. Odwracalny system klimatyzacji nie wpływa na zasięg i spełnia 2 funkcje: chłodzi kabinę, tak jak klasyczna klimatyzacja nowego typu lub ogrzewa ją wychwytując kalorie z powietrza.
Opony Michelin Energy™ E-V
Pierwsze opony MICHELIN o ultra niskich oporach toczenia, zaprojektowane specjalnie dla samochodów elektrycznych. To wszystko bez wpływu na jakość hamowania ani przyczepność do podłoża Renault ZOE.
Ładowarka Caméléon™
Nieprzerwanie wykorzystywana maksymalna dostępna energia dzięki ładowarce Caméléon™ skraca znacząco czas ładowania. Pozwala odzyskać znaczą część zasięgu nawet przy krótkim ładowaniu. Opatentowany przez Renault układ ładowania Caméléon TM w ciągu 30 minut pozwala uzyskać nawet do 120 km rzeczywistego zasięgu! Dzięki inteligentnej technologii umożliwiającej ładowanie akumulatora trakcyjnego z terminali o różnej mocy układ ładowania Caméléon TM dostosowuje się do maksymalnej dostępnej mocy (prądu jedno- lub trójfazowego, do 43 kW).
Podgrzewanie akumulatora
Nowy akumulator Z.E. 40 Renault ZOE wyposażony jest w system podgrzewania przy niskich temperaturach zewnętrznych. Funkcja umożliwia ogrzanie akumulatora Renault ZOE, a nawet jego schłodzenie w razie konieczności. Na drodze system utrzymuje automatycznie optymalną temperaturę akumulatora.
Wstępne ogrzewanie/klimatyzacja
Dzięki wstępnemu ogrzewaniu można zaprogramować podgrzanie lub schłodzenie kabiny w fazie ładowania akumulatora Renault ZOE. Dzięki temu rozwiązaniu energia zużyta do zapewnienia odpowiedniego komfortu cieplnego nie jest pobierana z akumulatora.
Systemy ładowania:
- Green'up™ - Gniazdo Green'up™ Access pozwala na ładowanie pojazdu w ciągu 7 do 10 godz
- Wallbox - Wallbox 7,7 kW umożliwia szybsze ładowanie akumulatora Renault ZOE, od 7 do 9 godz.
Do wyboru są 2 ładowarki umożliwiające ładowanie w każdym miejscu:
- Flexi Charger - przy codziennym użytkowaniu pojazdu akumulator nigdy nie będzie rozładowany lub bliski 0%. Dzięki Flexi Charger naładujesz 50% procent akumulatora Renault ZOE w ciągu 8 do 9 godz., podłączając go do gniazda typu Green'up™ Access.
- Standardowy kabel do ładowania - przewód ten będący częścią wyposażenia Renault ZOE jest przeznaczony do ładowania z Wallboxów i terminali publicznych. Można go używać do mocy maks. 22 kW.