1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seniora. Z tej okazji Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina o prawach osób starszych. Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują.
Nie znając swoich praw seniorzy nie wiedzą jak złożyć reklamacje lub niechętnie je składają, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy, co wykorzystują nieuczciwi przedsiębiorcy. Powszechne jest podszywanie się pod sprzedawcę prądu, wprowadzanie w błąd co do leczniczych właściwości produktów.
Seniorze, pamiętaj, że:
- Masz prawo powiedzieć "nie". Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora. Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.
- Jesteś zaproszony na badania słuchu, wzroku lub badania ogólne upewnij się kto jest zapraszającym.
- Idziesz na pokaz, aby odebrać "nagrodę"? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca "pomoże" ci zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebujesz. Zaproszenie na "bezpłatne badania", "odbiór nagrody", "pokaz kulinarny", może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Nie daj się zmanipulować.
- Zakupiłeś towar na pokazie masz 14 dni na to, aby odstąpić od tej umowy. Wyślij sprzedawcy listem poleconym oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zachowaj potwierdzenie nadania przesyłki.
Krystyna Banasik, Miejski Rzecznik Konsumentów