Od 1 stycznia 2019 r, mieszkańcy będą mogli skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnej pomocy obywatelskiej, a od 2020 r. również z nieodpłatnej mediacji.
System oparty jest na zupełnie nowym założeniu. Z nieodpłatnej pomocy będzie mógł skorzystać każdy, kto złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej. Do oświadczenia nie trzeba dołączać żadnych zaświadczeń urzędowych, ani innych dokumentów. Ta zmiana spowoduje, że system pomocy prawnej i obywatelskiej będzie działał znacznie efektywniej.
Nieodpłatna pomoc prawna polega na:
- wskazaniu sposobu rozwiązania powstałego problemu prawnego,
- poinformowaniu osoby fizycznej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach,
- sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu sądowym,
- sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu.
- uzyskaniu wsparcia zw. z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie polega na:
- udzieleniu potrzebującemu wsparcia w zakresie przygotowania planu rozwiązania problemu,
- poinformowaniu go o przysługujących mu uprawnieniach oraz o spoczywających na nim obowiązkach.
- Przykładem może być opracowanie planu wyjścia z zadłużenia kredytowego. Zadaniem doradcy jest przede wszystkim udzielenie pomocy obywatelowi w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowane go wspólnie planu.
Usługi świadczone będą w wyznaczonych punktach na terenie Jaworzna:
- ŚRÓDMIEŚCIE - ul. Urzędnicza 11 (pomoc prawna),
- PODŁĘŻE - ul. Ławczana 12 (pomoc prawna),
- OSIEDLE STAŁE - ul. Armii Krajowej 5 (poradnictwo obywatelskie),
- SZCZAKOWA - ul. Koszarowa 20 (pomoc prawna).
Od stycznia 2019 r. uruchomiona zostanie linia telefoniczna służąca do umówienia terminu wizyty w punkcie - tel. 510-970-680.