Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Ułatwienia w realizacji obowiązku meldunkowego

28 maja 2013, 08:10

31 grudnia 2012 roku weszły w życie nowe przepisy regulujące kwestię meldunku. Teraz osoby zmieniające miejsce zamieszkania mają sporo ułatwień - wszystkie sprawy meldunkowe załatwia się w tym samym urzędzie. Ponadto z czterech do trzydziestu dni wydłużył się czas zgłoszenia meldunku.

Od początku tego roku wszelkie formalności związane z zameldowaniem czy wymeldowaniem załatwia się w jednym urzędzie - w nowym miejscu zamieszkania.

- Zameldowanie w nowym miejscu pobytu oznacza automatycznie wymeldowanie w miejscu poprzedniego zamieszkania - wyjaśnia Małgorzata Sikora, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich. - Nowością jest również to, że przy zameldowaniu nie podaje się informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym. Nie ma również potrzeby przedkładania książeczki wojskowej.

Nowe przepisy zniosły także karę za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Do tej pory trzeba było zameldować się w terminie do czterech dni. Obecnie mamy na to 30 dni. Zniknął także obowiązek zameldowania na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy. Ponadto wszystkich czynności związanych z obowiązkiem meldunkowym można dokonywać przez pełnomocnika.

Planowane całkowite zniesienie obowiązku meldunkowego ma nastąpić od 1 stycznia 2016 r.

***

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw wprowadzono następujące ułatwienia:

  • zniesiono obowiązek zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA - stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy;
  • zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów;
  • zlikwidowano obowiązki właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników;
  • wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;
  • wprowadzono możliwość automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu – nie ma już potrzeby wymeldowania w poprzednim miejscu zameldowania;
  • wydłużono termin na realizacje obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni oraz zniesienie sankcji karnych dla obywateli polskich, obywateli UE, obywateli EFTA – stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego;
  • odstąpiono od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego (książeczki wojskowej);
  • wydłużono okresy wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy.