Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Pora na pomidora

13 sierpnia 2013, 09:34

fot. © gekaskr - Fotolia.com

fot. © gekaskr - Fotolia.com

Wszyscy wiemy jak zdrowe i bogate w wartości odżywcze są warzywa i owoce. Niestety z badań prowadzonych w ramach kampanii "Pora na pomidora" wynika, że dzieci wciąż zbyt rzadko sięgają po produkty pochodzenia roślinnego. Specjaliści radzą co zrobić żeby to zmienić.

Dietetycy twierdzą, że przyczyn, dla których dzieci jadają zbyt rzadko warzywa i owoce, może być wiele - testują swoją moc wpływania na innych, otrzymują stale te same dania lub produkty lub po prostu mają swoje upodobania kulinarne. Aby to zmienić trzeba działać z wyczuciem i fantazją. Najlepiej zaprosić dziecko do kuchni i pobawić się w gotowanie. Maluchy chętniej próbują potraw, w których przygotowywaniu pomagały. Nie oznacza to, że od razu pokochają surową paprykę, ale na pewno otworzą się na próbowanie, a to pierwszy krok do sukcesu.

- Aby zachęcić nasze pociechy do spożywania warzyw i owoców, ważna jest cierpliwość, konsekwencja i głos obojga rodziców. Nasza wytrwałość sprawi, że przy kolejnych posiłkach dziecko łatwiej sięgnie po produkty, które mu proponujemy - zapewniają organizatorzy kampanii "Pora na pomidora". - Przede wszystkim zacznij od podawania maluchowi małych porcji – wystarczy jedno warzywo lub owoc dziennie, następnie stopniowo zwiększaj ich ilość.

Badania pokazały, że do najbardziej lubianych warzyw przez dzieci należą w kolejności: ogórki (69%), pomidory (63%) i marchewka (62%). Jeśli zaś chodzi o owoce, to jako pierwsze trzy wymieniono: jabłka (86%), banany (76%) i truskawki (76%)*. Maluchy wciąż jednak jedzą je zbyt rzadko - tylko jedno na ośmioro dzieci je warzywa kilka razy dziennie, zaś owoce – jedno na sześcioro.

- Dzieci zwykle negatywnie reagują na nieznane im produkty lub potrawy, ale z czasem i w miarę doświadczenia zaczynają je akceptować. Większość dzieci zjada nową potrawę dopiero po 10-15 próbach. My, rodzice, rezygnujemy już po 2-3 próbach - mówi Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, ekspert kampanii "Pora na pomidora…". - Pamiętajmy zatem o konsekwencji w swoich działaniach, nie poddawajmy się po pierwszych nieudanych próbach. Zadbajmy także o to, aby podawać dzieciom różnorodne warzywa i owoce, aby mogły wyrobić sobie zdanie, o tym które z tych produktów najbardziej im smakują.

Oto kilka sposobów na zachęcenie dziecka do jedzenia warzyw i owoców:

Stawiaj na widoku warzywa i owoce
Ograniczmy naszemu dziecku niezdrowe przekąski między posiłkami. Po tego typu przekąskach dzieci często odmawiają zjedzenia normalnego posiłku – po prostu dlatego, że nie zdążyły jeszcze zgłodnieć. Jeśli na widoku będą stały owoce i pokrojone warzywa, to jest szansa, że to właśnie po nie sięgnie dziecko, jeśli zgłodnieje.

Daj dobry przykład
Na to co jedzą dzieci, bardzo duży wpływ ma sposób odżywiania się nas rodziców i opiekunów. Dlatego jeśli chcemy zachęcić je do jedzenia warzyw i owoców sami powinniśmy jeść je z ochotą!

Pozwól dokonać wyboru
Nie pytaj swojej pociechy co zje, bo jest bardzo duża szansa, że nie wybierze warzyw. Lepsze rezultaty daje pytanie: „zjesz fasolkę szparagową czy brukselkę?”. Pamiętajmy - nie możemy dać dziecku wyboru niejedzenia warzyw!

Ugotujmy razem
Eksperymentowanie w kuchni to świetna możliwość poznawania nowych smaków. Pobawcie się więc ze swoimi dziećmi w rozpoznawanie warzyw i owoców, po zapachu czy smaku, z zawiązanymi oczami Nieoczekiwane wrażenia z pewnością pozwolą otworzyć się naszym dzieciom na próbowanie i poznawanie świata kulinarnego.

Więcej informacji na stronie internetowej www.poranapomidora.com.

* Badanie, o którym mowa w materiale, zostało zrealizowane w maju 2013 roku metodą sondażu internetowego na próbie N=601 wśród Polaków powyżej 25 roku życia, posiadających dzieci w wieku 3-7 lat. Dane pochodzące z sondażu zostały ważone do struktury populacji dzieci w Polsce w wieku 3-7 lat. Inquiry jest niezależną, polską agencją badawczą, która prowadzi wszechstronne badania rynku m.in. dla sieci sklepów, producentów z branży FMCG, a także dla firm z branży teleinformatycznej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej i finansowej. Działalność Inquiry obejmuje teren Polski oraz rynki międzynarodowe.