Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Prezydent Silbert o strategii Subregionu

3 czerwca 2014, 12:07

Podczas 51. sesji Sejmiku Województwa Śląskiego, prezydent Paweł Silbert przedstawił prezentację dotyczącą Subregionu Centralnego i przygotowań do nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. O kulisach powstania związku, wspólnych pracach przy staraniu się o środki zewnętrze oraz szansach na uzyskanie dotacji w najbliższych latach mogli usłyszeć m.in. radni sejmiku, parlamentarzyści oraz zaproszeni goście.

Warto przypomnieć, że na Subregion Centralny Województwa Śląskiego składa się osiemdziesiąt jeden samorządów, w tym m.in. Jaworzno, Mikołów, Gliwice, Sosnowiec, Katowice, Zabrze, Tychy i Bytom. Zarząd subregionu wraz z naukowcami i fachowcami opracowuje strategię na sześć kolejnych lat pozyskiwania środków unijnych. W zarządzie pracuje również prezydent Paweł Silbert, który jest obecny w tym gronie ze względu na doświadczenie w pozyskiwaniu funduszy na inwestycje w latach ubiegłych. W nowej perspektywie - na lata 2014-2020 - Subregion Centralny może otrzymać prawie 800 mln euro dotacji z UE, z tego aż 115 mln zł może trafić do Jaworzna.

Podczas wystąpienia prezydent Silbert wymienił m.in. korzyści jakie płyną ze stworzenia związku gmin i bezkonkursowego podziału środków oraz wspomniał dobrą współpracę pomiędzy przedstawicielami poszczególnych samorządów. Wskazał także obszary, w których udzielane będzie unijne wsparcie w latach 2014-2020. Wśród nich należy wymienić projekty dotyczące komunikacji publicznej, z położeniem nacisku na tabor niskoemisyjny i obiekty typu park&ride i bike&ride, gdyż kwestie te w swoim wystąpieniu rozwinął także przedstawiciel zarządu KZK GOP, który zlecał opracowanie bieżącej wersji strategii Subregionu Centranlnego.

Odpowiadając na pytania radnych sejmiku, prezydent Paweł Silbert tłumaczył także - na przykładzie Jaworzna, korzyści płynące z tworzenia i konsekwentnej realizacji studium komunikacyjnego i zaproponował zastanowienie się nad opracowaniem takiego dokumentu dla całej aglomeracji śląskiej. Podał również przykłady rozwiązań komunikacyjnych w dużych, niemieckich miastach i podkreślił przyszłościowe - w odniesieniu do unijnych wytycznych - znaczenie transportu szynowego.

 

ObrazekObrazekObrazek