Rodzice młodych mieszkańców Jaworzna przekonali się do "Edukacji Przyszłości". To szansa na lepszą edukację i indywidualny rozwój
Rodzice najlepiej znają swoje dzieci. To fakt, z którym trudno się nie zgodzić. Czasami jednak okazuje się, że dodatkowy czas poświęcony na testy i wspólne ćwiczenia pozwalają odkryć w naszych pociechach to, z czego tak naprawdę do końca nie zdawaliśmy sobie sprawy. Taką właśnie propozycją i szansą dla młodych mieszkańców Jaworzna jest projekt Badań predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży w Jaworznie w ramach Edukacji Przyszłości, będący jednocześnie częścią zakrojonego na szeroką skalę programu rozwoju miasta w obszarze “Jaworzno wspiera Rodziny”.
W ramach tego programu znajduje się oferta skierowana szczególnie do rodziców uczniów każdej szkoły zgłoszonej do projektu, a jej ważnym elementem są tematyczne spotkania edukacyjne prowadzone przez specjalistów i trenerów organizowane z powodzeniem w wygodnej i bezpiecznej formie online.
To dobrze wykorzystany czas, dane są czasem zaskakujące
By program przyniósł oczekiwane efekty konieczne są zaangażowanie i współpraca rodziców, uczniów i nauczycieli. Ci pierwsi nie zawsze podchodzili z entuzjazmem do dodatkowych ćwiczeń, aktywności i zajęć pozalekcyjnych, lecz teraz zgodnie przyznają, że warto było poświęcić swoim pociechom ten czas.
- Szczerze przyznam, że z dystansem podchodziłam do programu "Edukacja Przyszłości". O planowanym projekcie zostałam poinformowana na wywiadówce i uznałam, że przecież znam swoje dzieci i z pewnością nic to nie zmieni w naszym życiu. To bardziej dzieci chciały samych siebie poznać i wykonać zadania. Okazało się, że ja również musiałam w nich uczestniczyć, ponieważ niektóre z ćwiczeń wymagały pomocy osoby dorosłej - mówi Magdalena Grabiniok, mama uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 8.
Jak przyznaje, tu nastąpiła jednak w niej pewna przemiana. Zadania okazały się bowiem ciekawe, a ich różnorodność sprawiła, że w trakcie wypełniania formularza było dużo rozmów. - Dlatego, że dane, jakie wpisywaliśmy, były dla nas - rodziców zaskakujące.
- Uczestnicząc w projekcie "Edukacja Przyszłości" dzieci dowiedziały się w jaki sposób przetwarzają docierające do nich informacje, czy są bardziej wzrokowcami, słuchowcami czy kinestetykami. Wiedzą, czy lubią pracować zespołowo, czy raczej indywidualnie. Co mogą zrobić, aby nauka była dla nich łatwiejsza. Dostali również informację, jak radzą sobie ze stresem. Projekt został bardzo dobrze zaplanowany. Uzyskane przez dzieci informacje zostały przedyskutowane na lekcjach z wychowawcą, który wyjaśnił dzieciom wszelkie wątpliwości i pytania - dodaje Magdalena Grabiniok.
Jak przyznaje dodatkową zaletą tego projektu jest to, że jest stały dostęp do uzyskanych wyników, poprzez stronę Librusa. - Wyniki w formie opisowej i graficznej, utwierdziły mnie w przekonaniu, że projekt jest cenny dla dzieci, nauczycieli i dla nas - rodziców - podkreśla jaworznianka.
Nie tylko indywidualista, świetnie radzi sobie w grupie
Nowych informacji, charakteryzujących postawę, umiejętności i zaangażowanie syna Wojtka ze Szkoły Podstawowej nr 13, dowiedzieli się o nim dzięki "Edukacji Przyszłości" także Joanna i Paweł Bachowscy. Nowy program, jako rodzice, oceniają bardzo dobrze.
- Nasz syn, Wojtek, nigdy nie miał większych problemów z nauką, jednakże dzięki temu programowi wypracował w sobie nowe sposoby uczenia się, co przyczyniło się do jeszcze lepszych wyników w nauce w kolejnym roku szkolnym. Program dla nas, rodziców, okazał się bardzo pomocny. Byliśmy przekonani, że bardzo dobrze znamy nasze dziecko i jego wymogi edukacyjne, jednak po wykonaniu ćwiczeń, testów i uzyskanych wynikach, okazało się, że tak nie jest. Wyniki pokazały, że syn jest nie tylko indywidualistą, jak dotąd sądziliśmy, lecz także bardzo dobrze odnajduje się w pracy w grupie. Największym jednak zaskoczeniem okazał się wynik testu na odporność na stres, z którego wynikło, że nasz syn ma niską odporność na sytuacje stresowe - podkreślają Joanna i Paweł Bachowscy.
Jak przyznają, musieli wykonać niektóre zadania wraz z dzieckiem oraz przeanalizować wyniki, ale wnioski, które otrzymali w raporcie, pozwoliły im jeszcze bardziej poznać swoje dziecko, jak również pomóc mu w nauce i sytuacjach stresowych.
- Poprzez wykonywanie dodatkowych zadań i ćwiczeń, staramy się uczyć nasze dziecko, jak radzić sobie ze stresem, jak się na niego uodpornić - podsumowują mieszkańcy Jaworzna.