Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w tym roku ruszy budowa velostrady. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na budowę Miejskiego Centrum Integracji Transportu, w ramach którego w Jaworznie zbudowana zostanie pierwsza w Polsce, bezkolizyjna velostrada. Nowa dwujezdniowa droga dla rowerów i pieszych połączy Osiedle Stałe i Os. Podłęże ze Śródmieściem.
Jaworznicka velostrada będzie miała dwie jednokierunkowe jezdnie asfaltowe o szerokości 2,25 m każda. Pomiędzy nimi powstanie pas bruku rozdzielający obie jezdnie. Dodatkowo przy velostradzie będzie również dwumetrowy chodnik dla pieszych.
- Velostrada różni się od ścieżki rowerowej tym czym droga lokalna od autostrady - przede wszystkim jest bezkolizyjna, czyli krzyżuje się z drogami dla samochodów tylko na dwupoziomowych węzłach. W naszym przypadku powstaną dwie kładki - nad ul. Kolejową i al. Piłsudskiego oraz jeden tunel - pod Trasą Śródmiejską - tłumaczy Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.
Budowa 3,5 km odcinka będzie kosztowała około 6 milionów złotych, większość środków to unijna dotacja w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Drugi odcinek Velostrady - znajdujący się już w budowie - połączy Centrum z dzielnicą Ciężkowice przez Jeziorki. Trzeci - to odcinek również w trakcie realizacji, łączący Centrum z dzielnicą Bory. W tym etapie zostaną wykorzystane już wybudowane drogi dla rowerów łączące dzielnice Bory z Jeleniem.
W ramach projektu zostanie przebudowany także Plac Górników, na tym terenie powstanie zadaszony i strzeżony parking dla rowerów. Na kompleksie przystanków Centrum powstaną nowe, komfortowe wiaty z zapleczem sanitarnym i punkt obsługi ruchu pasażerskiego. Parking pod Halą zostanie przebudowany na podziemny. Na koniec w mieście pojawi się 200 rowerów publicznych, które będzie można wypożyczać w 20 miejscach.
Projekt wart będzie około 30 milionów złotych. Jego realizacja zakończy się w 2019 roku.