Co zrobić i na co zwrócić uwagę, aby wymarzony urlop nie okazał się pasmem rozczarowań, a wspomnienia z wakacji były tylko pozytywne? Konsumencie - czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinieneś wziąć pod uwagę następujące wskazówki.
- Sprawdź biuro podróży. Wejdź na stronę www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży z którym chcesz wyjechać na wakacje.
- Trafiłeś na "gorącą ofertę" - dokonaj chłodnej oceny. Krytycznie przeczytaj umowę zanim ją podpiszesz. Zwróć uwagę na informacje tzw. drobnym drukiem, które są często bardzo istotne (np. dotyczą opłat dodatkowych). Umowę zawsze wyraźnie zatwierdź a jej egzemplarz zachowaj (w formie pisemnej lub na nośniku elektronicznym).
- Nie kupuj kota w worku… Nie sugeruj się wyłącznie kolorowymi zdjęciami w katalogach turystycznych. Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i hotelu. Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza codzienną kilkukilometrową wędrówkę.
- Weź pod lupę All inclusive. Jeśli wybierasz opcję All inclusive (ang.: wszystko w cenie), dowiedz się, co zawiera. W niektórych hotelach są to 3 główne posiłki dziennie plus drobne przekąski w ciągu dnia i jedynie lokalne napoje (np. 22%-wódka i słodkie napoje z koncentratu), a w innych opcja All inclusive może zawierać też markowe alkohole międzynarodowe i świeżo wyciskane soki. Upewnij się, za co płacisz.
- Nie bój się last minute. Last minute jest pełnowartościową ofertą, czyli kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, mamy prawo do wszelkich świadczeń i standardu z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute masz prawo do jej reklamacji tak, jak każdej innej. Biura podróży sprzedają zwykle wycieczki w ofercie last minute z kliku powodów:- zostało zaledwie kilka ostatnich miejsc;- biuro zarezerwowało zbyt wiele miejsc w hotelu i nie udało mu się sprzedać wszystkich po standardowej cenie; zainteresowanie klientów wycieczkami nieoczekiwanie spadło z różnych powodów, a biuro chcąc zmniejszyć straty sprzedaje wycieczki po zaniżonych cenach.
- Pamiętaj, że… ubezpieczenie ma znaczenie. Wybierając ubezpieczenie turystyczne, dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie przy wyborze wczasów zagranicznych nie pokrywa np. kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych.
- Egzekwuj śmiało swoje prawa, gdy coś idzie nie tak. Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu.
Przyjemnego wypoczynku,
Krystyna Banasik
Miejski Rzecznik Konsumentów
Biuro Rzecznika Praw Konsumentów
ul. Plac Górników 5, I piętro, pok. 103 i 104