Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji
Szczepienia przeciwko COVID-19 >
Jak załatwić sprawę
w Urzędzie Miejskim

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

30 czerwca 2017, 12:42

fot. www.fotolia.com

fot. www.fotolia.com

Co zrobić i na co zwrócić uwagę, aby wymarzony urlop nie okazał się pasmem rozczarowań, a wspomnienia z wakacji były tylko pozytywne? Konsumencie - czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinieneś wziąć pod uwagę następujące wskazówki.

  1. Sprawdź biuro podróży. Wejdź na stronę www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży z którym chcesz wyjechać na wakacje.
  2. Trafiłeś na "gorącą ofertę" - dokonaj chłodnej oceny. Krytycznie przeczytaj umowę zanim ją podpiszesz. Zwróć uwagę na informacje tzw. drobnym drukiem, które są często bardzo istotne (np. dotyczą opłat dodatkowych). Umowę zawsze wyraźnie zatwierdź a jej egzemplarz zachowaj (w formie pisemnej lub na nośniku elektronicznym).
  3. Nie kupuj kota w worku… Nie sugeruj się wyłącznie kolorowymi zdjęciami w katalogach turystycznych. Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego.  Sprawdź na mapie położenie miejscowości i hotelu. Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza codzienną kilkukilometrową wędrówkę.
  4. Weź pod lupę All inclusive. Jeśli wybierasz opcję All inclusive (ang.: wszystko w cenie), dowiedz się, co zawiera. W niektórych hotelach są to 3 główne posiłki dziennie plus drobne przekąski w ciągu dnia i jedynie lokalne napoje (np. 22%-wódka i słodkie napoje z koncentratu), a w innych opcja All inclusive może zawierać też markowe alkohole międzynarodowe i świeżo wyciskane soki. Upewnij się, za co płacisz.
  5. Nie bój się last minute. Last minute jest pełnowartościową ofertą, czyli kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, mamy prawo do wszelkich świadczeń i standardu z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute masz prawo do jej reklamacji tak, jak każdej innej. Biura podróży sprzedają zwykle wycieczki w ofercie last minute z kliku powodów:- zostało zaledwie kilka ostatnich miejsc;- biuro zarezerwowało zbyt wiele miejsc w hotelu i nie udało mu się sprzedać wszystkich po standardowej cenie;  zainteresowanie klientów wycieczkami nieoczekiwanie spadło z różnych powodów, a biuro chcąc zmniejszyć straty sprzedaje wycieczki po zaniżonych cenach.
  6. Pamiętaj, że… ubezpieczenie ma znaczenie. Wybierając ubezpieczenie turystyczne, dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie przy wyborze wczasów zagranicznych nie pokrywa np. kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych.
  7. Egzekwuj śmiało swoje prawa, gdy coś idzie nie tak. Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu.

Przyjemnego wypoczynku,
Krystyna Banasik
Miejski Rzecznik Konsumentów

Biuro Rzecznika Praw Konsumentów
ul. Plac Górników 5, I piętro, pok. 103 i 104