Decydując się na posiadanie telefonu czy to stacjonarnego, czy komórkowego lub chcąc korzystać z internetu zawieramy umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Umowa taka ma tzw. charakter ciągły - czyli nie jest związana z jednorazowym wykonaniem, ale jej realizowanie rozciągnięte jest w czasie bądź ściśle określonym – np. 24 miesiące, bądź nieoznaczonym. Najważniejsze jest aby dokładnie zapoznać się z treścią umowy przed jej zawarciem, w tym z regulaminem świadczenia usług, regulaminem promocji, cennikiem.
Jeśli podpiszemy umowę bez zapoznania się z jej treścią, chęć wycofania się z kontraktu może drogo kosztować. Zwykle promocyjne umowy zawierane są na czas określony i są związane z przyznaniem abonentowi różnego rodzaju ulg, jak chociażby możliwość nabycia aparatu lub modemu za bardzo niską cenę. Z taką promocją związane są ograniczenia rozwiązania umowy przed upływem terminu, na który została zawarta. Z rozwiązaniem umowy wiąże się obowiązek zapłaty kary umownej, która jest rekompensatą dla operatora za poniesioną szkodę.
Konsument powinien też z rozwagą i dystansem podchodzić do reklam usług telekomunikacyjnych. Reklama stanowi zachętę do zawarcia umowy i zawiera ograniczone - wycinkowe informacje o usłudze. Pełna informacja powinna znajdować się w umowie, regulaminie i cenniku. Przed podpisaniem umowy należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, w tym obowiązkami abonenta, a nie tylko kierować się możliwością zakupu efektownego telefonu po bardzo niskiej cenie.
Przy zawieraniu umów o usługi telekomunikacyjne w sieciach telefonii komórkowych oraz dostępu do sieci internet koniecznie należy zwrócić uwagę na tzw. mapy zasięgu sieci. Takie mapy mają jedynie charakter informacyjny i nie stanowią części umowy. Przed zawarciem umowy musimy zadbać o uzyskanie jak najszerszych informacji o dostępie do sieci w miejscu naszego zamieszkania.
Jeśli już zawarliśmy umowę musimy wiedzieć, że w razie zmiany regulaminu świadczenia usług, zmiany cen operator zobowiązany jest o nich poinformować nas pisemnie z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. W przypadku braku akceptacji wprowadzonych zmian abonent ma prawo wypowiedzieć umowę w terminie w niej określonym bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy musi być sporządzone na piśmie.
Często niestety zdarza się, że konsument zmuszony jest reklamować usługę czy nieprawidłowość wystawionego rachunku. Reklamacja może być złożona pisemnie, telefonicznie lub ustnie do protokołu, a także drogą elektroniczną jeśli z umowy wynika taka możliwość. Jednakże forma pisemna lub osobiste zgłoszenie z potwierdzeniem jego przyjęcia jest najbezpieczniejszą formą biorąc pod uwagę względy dowodowe. Reklamację należy zgłosić przed upływem 12 – tu miesięcy od doręczenia faktury jeśli kwestionujemy jej wysokość lub od ostatniego dnia miesiąca, w którym wyłączono/przerwano świadczenie usługi.
Reklamacja złożona osobiście musi być pisemnie potwierdzona przez pracownika przyjmującego. Operator ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 30 dni i udzielenia pisemnej odpowiedzi. Brak odpowiedzi w w/w terminie oznacza, że operator uznał reklamację za uzasadnioną. Operator ma wówczas kolejnych 30 dni na zrealizowanie reklamacji, czyli np. zwrócenie konsumentowi żądanych należności, albo wystawienia skorygowanych faktur. W przypadku gdy reklamacja jest rozpatrzona negatywnie operator ma obowiązek poinformowania abonenta o przysługujących mu możliwościach dalszego dochodzenia praw. Konsument ma prawo zwrócić się do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie z wnioskiem o mediację lub rozstrzygnięcie sporu przez Polubowny Sąd Konsumencki przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.
Konsumenci pytają:
Czy i kiedy operator może ograniczyć lub wyłączyć świadczenie usług?
Odpowiadając na powyższe pytanie trzeba rozróżnić rodzaj świadczonych usług - w telefonii stacjonarnej i komórkowej. W pierwszym przypadku operator może ograniczyć dostęp i zablokować połączenia wychodzące gdy istnieje co najmniej jednomiesięczna zaległość w zapłacie rachunku. Abonent ma mieć dostąp do połączeń przychodzących oraz możliwość dzwonienia na numery alarmowe. Po upływie pełnego okresu rozliczeniowego operator przesyła wezwanie do zapłaty z wyznaczonym terminem, nie krótszym niż 15 dni. Jeśli nadal nie zostanie dokonana zapłata operator ma prawo wypowiedzieć umowę. Ważne jest, że operator nie ma prawa odłączyć świadczenia usług przed rozpatrzeniem reklamacji, jeśli dotyczyła ona wysokości rachunku. W przypadku telefonii komórkowej postanowienia dotyczące ograniczenia świadczenia usług i rozwiązania umowy określone są w regulaminach stanowiących element umowy. Uregulowania te są zbliżone do tych obowiązujących w przypadku telefonii stacjonarnej, ale zawsze trzeba zapoznać się z regulaminem.
W jakim terminie można żądać przesłania szczegółowego wykazu rozmów?
Takiego wykazu możemy domagać się do 12 – tu miesięcy wstecz. Cena takiego wykazu powinna być określona w cenniku, a termin jego dostarczenia to 14 dni.
Przeprowadzam się i chciałabym zachować swój numer telefonu? Czy jest to możliwe?
Jak najbardziej takie przeniesienie numeru jest możliwe pod warunkiem, że nie zmieni się numer kierunkowy. Jeśli nie jest możliwe przeniesienie np. ze względów technicznych operator musi odmowę poprzeć decyzją Urzędu komunikacji Elektronicznej. Jeśli takiej decyzji nie ma a operator zwleka z przeniesieniem należy zwrócić się do UKE.
Czy mogę przenieść swój numer do innego operatora?
Jak najbardziej, z tym jednak zastrzeżeniem, że nie dotyczy to przenoszenia numerów z sieci stacjonarnej do komórkowej i odwrotnie. Trzeba jednak zorientować się czy przeniesienie numeru jest technicznie możliwe. Może się bowiem zdarzyć, że nowy operator nie dysponuje takimi możliwościami.
Złożyłem reklamację zawyżonego moim zdaniem rachunku. Czy muszę zapłacić fakturę?
Złożenie reklamacji nie zwalnia z obowiązku płacenia za usługę. Jeśli kwestionujemy wysokość należności za połączenia pozostaje do uregulowania abonament. Można ewentualnie w składanej reklamacji poinformować operatora o braku zapłaty tylko za kwestionowane połączenia i tylko tę część wpłaty wstrzymać, a resztę należności uregulować. Jeśli natomiast opłacimy rachunek w pełnej wysokości, a reklamacja zostanie uwzględniona operator ma obowiązek skorygowania należności.