Dziś za pośrednictwem Internetu lub telefonu komórkowego możemy wiele spraw załatwić bez wychodzenia z domu – od zakupów, transakcji bankowych, poprzez zamówienie wizyty lekarza, kończąc na rozrywce czy kontaktach międzyludzkich. Jednak ułatwiające codzienne życie usługi telekomunikacyjne mogą również zostać wykorzystane w celach przestępczych o bardzo różnym charakterze.
Ostatnio coraz bardziej nasila się proceder wyłudzeń za pośrednictwem Internetu oraz telefonii komórkowej. Internetowi oszuści wymyślają kolejne sposoby na wyciąganie pieniędzy od nieświadomych użytkowników. W sieci jest coraz więcej stron internetowych, dzięki którym rzekomo możemy poznać datę swojej śmierci, poznać ciekawych ludzi, zbadać, czy nie jesteśmy zarażani wirusem AH1N1, a nawet śledzić swojego partnera lokalizując położenie jego telefonu komórkowego. Dzięki wciąż pojawiającym się nowym ofertom możemy również za jednego smsa „zakupić” wszelkiego rodzaju programy komputerowe.
Niestety większość z powyższych ofert całkowicie mija się z prawdą. Co więcej, usługodawcy najczęściej nie informują o kosztach związanych z korzystaniem z oferowanych usług, celowo ukrywają informacje o cenie usługi, a nawet wprowadzają w błąd konsumentów przedstawiając nieprawdziwe ceny.
Dodatkowo, usługodawcy unikają podawania swoich danych teleadresowych i kontaktowych, co utrudnia konsumentom kontakt w celu zgłoszenia reklamacji usługi lub w przypadku powstania roszczeń finansowych Użytkownicy próbują dochodzić roszczeń u operatora realizującego połączenia głosowe czy też tekstowe. Warto wiedzieć jednak, że operatorzy najczęściej nie są stroną umowy, a jedynie realizują inicjowane przez użytkownika połączenie.
Wobec narastającego procederu nieuczciwego wykorzystania usług SMS Premium, Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych. Jednocześnie UKE przypomina, że przestrzegając kilku prostych zasad, możemy uchronić się przed sytuacją, w której będziemy musieli zapłacić za niechciane usługi.
Najważniejszymi zasadami jakich powinni przestrzegać konsumenci są:
- Nie przystępujmy do żadnej gry, zanim nie poznamy jej regulaminu, a w szczególności nie dowiemy się, w jaki sposób można się z niej wypisać.
- Nigdy nie bierzmy udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące - przecież nie wiemy, ile ich będzie, a z reguły są one kosztowne.
- Pamiętajmy, że mamienie pewnością wygranej to oszustwo. Potwierdził to Prezes UOKIK nakładając karę na firmę stosującą takie praktyki.
- Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w Internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę.
Ponadto UKE informuje, że istnieje prosty sposób rozpoznania prawdziwej ceny SMS-a. Pamiętajmy:
- Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
- Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT.
- Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.
Jak rozpoznać kosztownego SMS-a: